BAB 5: SISTEM
PERUNDANGAN MALAYSIA
5.1
PERKEMBANGAN UNDANG2 DI MALAYSIA
5.1.1 SUMBER UNDANG2
1. UNDANG-UNDANG BERTULIS
·
Merujuk kpd Perlembagaan
Persekutuan & undang2 yg diluluskan Parlimen / DUN
·
Badan penggubal
undang2:
o
Parlimen yg
mewakili Kerajaan Persekutuan.
o
DUN yg mewakili
Kerajaan Negeri.
·
Undang2 bertulis
terdiri drpd:
o
Perlembagaan
(Persekutuan & Negeri)
o
Statut (Akta,
Enakmen & Ordinan)
o
Perundangan
Kecil.
o
Undang2
subsidiari.
a) Perlembagaan
Persekutuan(PP)
·
Sumber utama
undang2 bertulis.
·
Perincian kuasa
Parlimen & DUN.
·
Undang2 yg
bertentangan dgn PP akan terbatal.
·
Perkara yg
termaktub dlm PP:
o
YDPA sbg Ketua
Persekutuan.
o
Islam sbg agama
Persekutuan.
o
Kebebasan asasi.
o
Hubungan antara
Kerajaan Persekutuan dgn Kerajaan Negeri.
b) Perlembagaan Negeri (PN)
·
Perkara 7(4), PP
mengatakan bahawa semua PN mengandungi “Perkara Perlu” yg disenarai dlm Jadual
Kelapan.
·
Sabah &
Sarawak mendapat perlembagaan melalui Perjanjian Malaysia yg memberi peruntukan
tambahan kp negeri2 berkenaan.
c) Statut.
·
Terdiri drpd
Akta, Enakmen & Ordinan.
·
Akta – undang2 yg
digubal Parlimen (SEPT 1959)
·
Enakmen - undang2 yg dibuat DUN di setiap negeri
kecuali Sabah & Sarawak.
·
Ordinan – undang2
yg digubal DUN Sarawak.
- undang2 yg digubal oleh badan
perundangan di peringkat kerajaan pusat (1946 – SEPT 1959).
- undang2 yg dikeluarkan YDPA
semasa darurat.
d) Perundangan Kecil
·
Peraturan, perintah,
pemberitahuan & pengisytiharan yg dibuat badan2 berkuasa yg diberi kuasa
oleh Akta Parlimen dan Enakmen DUN.
·
Diadakan untuk:
o
Membolehkan bdn
berkuasa & agensi membuat perincian terhadap undang2 dr atasan.
o
Membolehkan bdn
berkuasa & agensi membuat udang2 yg sesuai dgn bidang masing2.
·
Mudah diubah
& anjal.
·
Boleh
diisytiharkan ultra vires sekiranya
bercanggah dgn Akta Parlimen &
Enakmen DUN.
e) Undang-undang Subsidiari
·
Peraturan &
kaedah yg dibuat oleh seseorang sprti Menteri / bdn di bwh kuasa yg diwakilkan
oleh Akta Parlimen / Enakmen DUN.
2. UNDANG-UNDANG TIDAK BERTULIS
·
X digubal mana2 bdn perundangan.
·
X dpt dikesan dlm
PP / PN.
·
Sumber undang2
kedua slps undang2 bertulis.
·
Cth:
o
Undang2 adat.
o
Undang2 Islam.
o
Undang2 Lazim
Inggeris (common Law)
o
Keputusan2
mahkamah / Doktrin Duluan Kehakiman.
a) undang2 adat.
·
Melambangkan
amalan, tatatertib & sopan Santun dlm masyarakat.
·
Cth undang2 adat:
o
Adat Melayu
(perpatih & temenggung)
o
Adat Peribumi
Sabah & Sarawak.
o
Undang2 adat
Cina.
o
Undang2 adat
India.
·
Bidang kuasa
menggubal undang2 Islam di bwh kuasa raja bg negeri2 beraja. Bg negeri x beraja
sprti P. Pinang, Melaka, Sabah, Sarawak & Wilayah Persekutuan di bwh YDPA.
·
Merupakan
gabungan adat Melayu yg diubah suai mengikut hukum Islam dgn undang2 Islm
Mazhab Shafie.
·
Sumber utama
ialah al-Qur’an & hadis (sunnah).
·
Terhad kpd orang
Islam & ditadbir oleh Mahkamah Syariah.
·
Perkara2 yang
ditentukan undang2 Islam:
ü Perkhawinan & perceraian.
ü Pengambilan anak angkat.
ü Warisan tanah & harta pusaka.
ü Kesalahan2 dlm hukum Islam.
Pelaksaan undang-undang Islam
·
Sultan menerima
nasihat drpd Majlis Agama Islam dlm melaksanakan tugas sbg ketua agama Islam di
negerinya.
·
Majlis Agama
Islam berkuasa dlm:
ü Keluarkan fatwa berkenaan hal undang2
Islam.
ü Mentadbir wakaf-wakaf.
·
Jabatan Hal Ehwal
Agama Islam menguruskan hal2 tentang:
ü Pentadbiran harta.
ü Pemungutan fitrah & zakat.
ü Mengurus baitulmal.
b) UNDANG2 LAZIM INGGERIS ( COMMON LAW )
·
Semua Enakmen
& Ordinan yg dibentuk sebelum ini digabungkan dlm Akta Undang-undang Sivil
1956.
·
Penggunaannya
melalui penguatkuasaan Seksyen 3 & Seksyen 5, Akta Undang2 Sivil 1956.
·
Seksyen 3, PP
memeperuntukkan syarat2 penggunaan common
law:
ü Pilihan terakhir jika tiada statut
tempatan.
ü Yg bersesuaian shja.
·
Seksyen 5(1)
& Seksyen 5(2), PP menunjukkan penerimaan Undang2 Inggeris oleh bdn
perundangan.
c) KEPUTUSAN MAHKAMAH / DOKTRIN DULUAN KEHAKIMAN.
·
Keputusan kehakiman yg lebih
tinggi & terdahulu menjadi panduan.
·
Keputusan Mahkamah Atasan akn
dirujuk sekiranya tiada undang2 bertulis menyentuh tentang kes terbabit.
·
Semasa membuat keputusan
berasaskan Doktrin Duluan Kehakiman, hakim akn mengikut prinsip keputusan hakim
terdahulu yg pernah mngendalikan kes serupa.
·
Keputusan Mahkamah Rendah harus
berpandukan keputusan Mahkamah Atasan.
·
Sekiranya tiada Doktin Duluan
Kehakiman, Mahkamah Persekutuan / Mahkmah Tinggi terikat utk membuat keputusan
duluan sendiri utk kes berkenaan.
Terima kasihh
ReplyDelete